Diana’s Brother Says 1995 Interview Contributed To Her Death

May 21, 2021
News
princess diana

Princess Diana’s brother on Thursday blamed deceptive practices used to secure an explosive TV interview about her troubled marriage to Prince Charles for contributing to her death nearly two years later.

Charles Spencer’s comments came as an independent investigation concluded journalist Martin Bashir tricked him using falsified documents into introducing Bashir to Diana, to arrange the sensational 1995 BBC interview.

Retired senior judge John Dyson’s report said Bashir commissioned faked bank statements that falsely suggested some of her closest aides were being paid by the security services to keep tabs on her.

Bashir then showed them to Spencer in a succesful bid to convince him to arrange a meeting between himself and Diana and earn her trust, eventually securing the landmark sit-down.

Dyson said he was “satisfied” that Bashir showed fake bank statements “so as to deceive Earl Spencer and induce him to arrange the meeting with Princess Diana”.

“By behaving as described… Mr Bashir acted inappropriately and in serious breach” of the corporation’s own editorial guidelines on “straight dealing”, Dyson added.

In a scathing response to the findings, Spencer said he “draws a line” connecting the interview to his sister’s August 1997 death.

“The irony is that I met Martin Bashir on the 31st of August 1995 because exactly two years later she died, and I do draw a line between the two events,” he told the BBC in an interview set to air later Thursday.

“She didn’t know who to trust and in the end, when she died two years later, she was without any form of real protection.”

‘Flawed and ineffective’ 
Questions have long been asked about how Bashir convinced Diana to talk on the BBC’s flagship “Panorama” programme, which was watched by a record 22.8 million people and won a string of television awards.

In it, she famously said “there were three people” in her marriage — her, Charles and his long-time mistress and now wife, Camilla Parker-Bowles — and also admitted adultery.

Bashir, now 58, was little-known at the time but went on to have a high-profile career on US television networks, and interviewed stars such as Michael Jackson.

He returned to work for the corporation as religion editor until he stepped down just last week, citing ill health, hours before Dyson’s report was submitted to BBC bosses.

A 1996 internal inquiry by future BBC chief Tony Hall and another senior figure, Anne Sloman, cleared Bashir of wrong-doing.

But Dyson called that probe “flawed and woefully ineffective”.

In particular, it did not ask Spencer for his version of events, Dyson noted, lambasting it for failing to scrutinise Bashir’s actions properly.

“If they had been able to test Mr Bashir’s account… it is very unlikely that they would have believed him and concluded that he was an ‘honest and an honourable man’,” he wrote.

Hall, now chair of the board of trustees at Britain’s National Gallery, admitted that the probe “fell well short of what was required”, and said he was “wrong to give Martin Bashir the benefit of the doubt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com